Joker Braskereidfoss har funnet nøkkelen for å spre sin markedsføring på Facebook. I fjor sommer lagde de en plakat på solung som ble delt 636 ganger, og som fikk 1.100 likes. Folk liker å lese plakater på solung.
I juli i fjor gjorde Joker Braskereidfoss en genistrek. De skrev en reklameplakat på solung inne i butikken, og postet denne på Facebook.
Resultatet var at plakaten ble delt utrolige 636 ganger, og så langt har over 1.100 personer trykket like. Plakaten lagde de for å fortelle kundene at de hadde lokal jordbær fra Våler.
«Hæffer itte ta me ei kærj gærfine jolbér i frå Solør??» sto det på plakaten. Assisterende butikksjef hos Joker Braskereidfoss, Victor Engen, er selv positivt overrasket over responsen på plakatene.
– De har spredd seg veldig på Facebook. Dialekta gjør plakatene unike. Jeg har en oppfatning om at solungdialekta blir mer og mer borte, og folk synes det er artig at vi bruker dialekta i butikken, sier Engen.
Ikke solung selv
Selv kommer han fra Moelv, og har bodd i Våler i 1,5 år. Selv om han ikke er solung selv synes han det er artig at plakatene slår an, og kundene setter også stor pris på den ultralokale markedsføringen.
– Norske jordbær fra Våler tok veldig av. Det var da det virkelig startet. Men vi har hatt mange plakater i etterkant som har dukket opp i diverse grupper på Facebook, sier Engen.
Selv om den virale markedsføringen på Facebook når ut til folk over hele landet, tror han også at solungplakatene har gitt økt handel i butikken.
– Jeg har ihvertfall inntrykk av at folk får litt ekstra med seg disse plakatene, smiler Engen.