• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • E-utgave
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
3 minutter lesetid

Solørbanen blir elektrifisert

ÉN OM GANGEN: Godstogene må i dag vente på ledig luke for å trafikkere Solørbanen. Fjernstyring er ønsket.
Bjørn-Martin Brandett
Publisert: 01 mars, 2017 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 12:34
Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Share
Share on Facebook
Share
Share this

Onsdag ble det kjent at Solørbanen blir elektrifisert. Regjeringen legger inn 6,5 milliarder kroner i nasjonal transportplan til satsingen på godstransport gjennom Solør. Skognæringen jubler over nyheten.

Solørbanen er i dag én av få jernbanestrekninger i Norge som ikke er elektrifisert. Onsdag kom nyheten om at det blir endring på dette. I nasjonal transportplan legges det nemlig inn 6,5 milliarder kroner til å elektrifisere strekningen.

Det er NRK som melder nyheten, og skognæringen jubler.

– Dette er en fantastisk nyhet. Satsingen betyr vesentlig lavere transportkostnader, noe som gjør at skogeiere som i dag ikke klarer å drive lønnsomt, kan få solgt sitt tømmer. Dette betyr nye arbeidsplasser i skognæringa og bedre råstofftilgang, sier leder i Skogeierforbundet, Erik Lahnstein til NRK.

Et ønske fra lokførerne

Jernbaneverket gikk på slutten av 2015 ut og anbefalte en elektrifisering av banestrekningene, og Lasse Andersen er én av mange lokførere som håpet at det skulle skje. Han har nå all grunn til å juble.

– Banen er ikke fjernstyrt, noe som gir få krysningsmuligheter. Det er lange nok krysningsspor for godstog på Flisa og Braskereidfoss, men for at tog skal kunne krysse må stasjonene være betjent. Her må betjeningen manuelt legge over pensene og sende signaler videre til neste stasjon, sa Lasse Andersen til iSolør.no i fjor.

Saken fortsetter etter annonsen

Ordførerne i Solør er strålende fornøyd med nyhetene om storsatsing på Solørbanen. Ordfører i Grue, Wenche Huser Sund, ser raskt muligheter til utvikling og vekst med elektrifisert jernbane.

– Her i Grue har vi store industritomter inntil togsporet. Vi har mange muligheter for industri, sier  Huser Sund.

En elektrifisering av Solørbanen vil også være et langt skritt fremover for å få persontrafikk på banen igjen. Lasse anslår at et godstog bruker rundt 1,5 timer fra Elverum til Kongsvinger, og at et persontog vil bruke noe mindre tid på samme banestrekning.

IKKE FJERNSTYRT: Dersom tog skal krysse på Flisa og Braskereidfoss må stasjonene være betjent.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no