I snart 30 år har Otto Posaasen levert premier og profileringsartikler til hele landet fra Flisa. Han fortjener en pokal for innsatsen, og den kan for eksempel bli levert av Vidar Hovind som har kjøpt Otto Posaasen Premier-Profilering AS.
Eventyret Otto Posaasen Premier-Profilering AS startet hjemme i kjelleren til Otto Posaasen i 1989. Året etter etablerte han selskapet som siden den gang har vært på flyttefot tre ganger. Via garasjen og Askeladden-bygget har bedriften funnet vegen til dagens lokaler, og fra nå er det Vidar Hovind som eier bedriften.
– Jeg har hatt planer om å gi meg lenge, men det har ikke vært lett å finne noen som egner seg til og ta over. Gjennom Solør Næringshage har jeg luftet at jeg var på jakt etter en ny driver, og det var de som foreslo Vidar, sier Otto Posaasen.
30 år i tigerstaden
Vidar Hovind har de siste 30 årene bodd i Oslo, men han kommer fra Sønsterud og flyttet hjem til Åsnes i fjor. Han var på jakt etter noe å drive med, og har de siste årene jobbet med å bygge butikker og kjeder i hovedstadsområdet. Blant annet har han vært sterkt delaktig i byggingen av 4sound-kjeden.
– Profileringsartikler har jeg vært borti gjennom den gamle jobben min, men jeg har aldri jobbet med dette på et slikt nivå. Imidlertid har jeg kompetanse på å utvikle bedrifter, og alle de øvrige fem ansatte her blir med videre, sier Hovind.
Det nye navnet til selskapet blir Posaasen Profileringspartner AS. Hovind mener det er viktig å ta vare på navnet.
– Posaasen-navnet har en god historikk i distriktet og langt utenfor. Vi ser på kundelista at det er mange tusen kunder som har vært innom her i historien. Bare i fjor hadde vi 650 små og store kunder på lista, sier Hovind.
Vil vokse på nett
Den nye eieren ser på nettet som en enorm mulighet for å få bedriften til og vokse. I fjor omsatte selskapet for 5 millioner kroner, men ved å satse på nett håper den nye eieren og øke mer. Både i omsetning og arbeidsplasser.
– Vi skal etablere vår egen nettbutikk. Det blir prosjekt nummer én de nærmeste månedene. Vi ser at konkurrentene som lykkes har en god nettbutikk, og at det er med på å bygge opp omsetningen. DEt vil trygge arbeidsplassene og forhåpentligvis skape flere.
Otto Posasaen selv er glad for at bedriften lever videre, og ikke minst arbeidsplassene.
– Arbeidsplasser i Solør vokser ikke på trær, så dette setter jeg stor pris på, sier Posaasen, som ser for seg litt frilansjobbing for andre før han går inn i pensjonistenes rekker.