• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • E-utgave
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
3 minutter lesetid

Her er den nye bilen til Møller Bil Motorsport

FIKK SE BILEN: Torsdag var Håkon Schjærin fra Flisa på plass hos Audi Sport for å lære mer om Møller Bil Motorsports nye racerbil.
Bjørn-Martin Brandett
Publisert: 24 februar, 2017 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 12:34
Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Share
Share on Facebook
Share
Share this

Møller Bil Motorsport har mottatt sin nye Audi RS 3 LMS, og er klare for sesongstart i det tyske VLN-mesterskapet om få uker. Torsdag var Håkon Schjærin fra Flisa hos Audi Sport for å gjøre seg kjent med bilen.

Møller Bil Motorsport er klare for sin tiende sesong i det tyske langdistansemesterskapet VLN, og skal gjennomføre de første testene med bilen den 18. og 19. mars.

Torsdag var teamsjef Håkon Schjærin på plass hos Audi Sport i Neuburg for å gjøre seg kjent med bilen foran den første testen.

– Vi gleder oss stort til å få prøve den nye bilen. Både vi sjåfører og våre mekanikere trenger litt tid på å lære den nye bilen foran sesongstart, forklarer Håkon Schjærin, som også deler på sjåførjobben med Atle Gulbrandsen, Kenneth Østvold og Anders Lindstad.

Ny klasse

Den nye bilen går i TCR, som er en ny klasse i VLN-mesterskapet, men som allerede eksisterer i en rekke andre mesterskap rundt om i verden. De ulike TCR-mesterskapene har vokst voldsomt de siste årene, og det er ventet at TCR-klassen i VLN også vil bestå av mange biler.

Saken fortsetter etter annonsen

– De andre TCR-mesterskapene er stort sett sprintmesterskap som kjøres på korte baner. I VLN, derimot, kjøres det kun på verdens lengste racerbane, den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, og bilen skal gå i mange timer av gangen med innlagte sjåførbytter underveis. Det krever noen tilpasninger av bilen, men det har vi god kontroll på.

Møller Bil Motorsports Audi RS 3 LMS har en toliters turbomotor på rundt 330 hestekrefter, forhjulstrekk, DSG-girkasse og veier 1160 kg. En endring fra den forrige bilen til Møller Bil Motorsport er at den nye ikke har sentermutter på hjulene.

– Det vil si at det blir litt travlere for mekanikerne våre som må forholde seg til fem muttere og ikke en under depotstoppene. Det blir en ny utfordring for både våre faste mekanikere og gjestemekanikerne som alle kommer fra Møller Bil.

Møller Bil Motorsport skal i år kjøre fem løp i VLN. De starter med det første løpet den 25. mars, før det blir en pause før høstsesongen setter i gang med løp den 19. august, 2. september, 23. september og 21. oktober.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no