I år er det 25 år siden HS Media ble etablert. Det skal markeres torsdag 21. september med åpen dag, og de 22 ansatte håper mange tar turen innom på Gruetorget.
I løpet av HS Media sine 25 år har bedriften solgt annonser for utrolige 1,5 milliarder kroner. I dag har bedriften 22 fast ansatte, og flyttet inn i nye flotte lokaler i andre etasje hos Gruetorget 7. august.
– Tenk at det alt har gått 25 år. Jeg startet opp bedriften alene i 1992, og i løpet av bare to år var vi åtte ansatte. Ove Johnny Søgård var den første jeg ansatte. I dag jobber han hos P4, mimrer Wenche Huser Sund.
Hun solgte 25 prosent av virksomheten til Aller Media i 2007, og seks år senere solgte hun resten. Selv om Huser Sund er ute av HS Media nå, er hun glad for at bedriften fortsetter og vokse.
– HS Media er en hjørnesteinsbedrift i Grue, og det er helt fantastisk at de gjør det så bra, sier Huser Sund.
Pendler fra Eidsvoll
I dag er det Tor Arne Sandholt som er daglig leder i HS Media, og selv om pendlevegen fra Eidsvoll gir han 50.000 kilometer i bil i året stortrives han.
– HS Media er en veldig interessant bedrift å jobbe i, og det er mange flinke folk på laget. Vi er veldig glade for å være på plass i nye lokaler med alt på ett plan. Før satt vi spredt i tre etasjer, og det gjør noe med miljøet at vi nå sitter i samme etasje, sier Sandholt.
I anledningen bedriftens 25-årsjubileum og flyttingen til Gruetorget inviterer han og resten av de ansatte til åpen dag torsdag 21. september fra klokka 11.00 til 13.00. Alle som er nysgjerrige på hva HS Media driver med kan komme innom, og Sandholt frister med kaffe og kaker.
– Kanskje er det noen som er nysgjerrige på å jobbe her? De må veldig gjerne stikke innom. Vi er stadig på jakt etter folk, selv om vi ikke har noe utlyst akkurat nå. Høsten er alltid en periode hvor vi jobber med nye oppdrag, og da kan det bli behov for flere folk, sier Sandholt.
20 års fartstid
Geir Berntsen har jobbet hos HS Media i 20 år, og trives veldig godt. Han anslår at de ansatte i snitt har ti års fartstid i bedriften.
– Hva er det som gjør solunger til så gode selgere?
– Jeg tror vi er jordnære folk som det er enkelt å snakke med. Her i HS Media gir vi folk tid til å lære og utvikle seg. Nye selgere får mange erfarne rundt seg, og det er ikke vanskelig å be om hjelp. Miljøet er nok et helt annet her enn hva det ville vært i Oslo, tror Berntsen.
Mediebransjen er i endring, men det har ikke påvirket HS Media i særlig grad – ennå.
– Vi selger annonser til magasiner og nisjeprodukter. De opplever ikke opplagsnedgang på samme måte som for eksempel lokalavisene, sier Sandholt.