Fra 4. kvartal i 2015 til 4. kvartal i 2016 har SolørRadioen fått over 1.800 nye lyttere. Det viser lytterundersøkelsen som TNS Gallup la frem denne uka. 42 prosent av alle som bor i Solør hører nå på SolørRadioen.
Denne uka presenterte TNS Gallup sine lyttertall for 4. kvartal 2016. Lyttertallene gir optimisme i SolørRadioens lokaler på Flisa.
– Vi har økt på alle kvartalsrapportene det siste året. SolørRadioen betyr noe for folk i Solør, og gjennom satsingen på nett med iSolør.no tror jeg totalen betyr en del også for lyttertallene. Solungene blir kjent med alle våre mediekanaler gjennom nett, papir og radio, sier Bjørn-Martin Brandett i HedmarksRadioene AS.
Det er HedmarksRadioene AS som driver SolørRadioen, og firmaet har base på Flisa. I tillegg driver selskapet ElverumsRadioen, TrysilRadioen og ØsterdalsRadioen. Firmaet eier også 30 prosent av Radio Kongsvinger.
Nesten 7.000 ukentlige lyttere
– Lyttertallene for 4. kvartal viser at nesten 7.000 av de som bor i Solør hører på SolørRadioen i løpet av uka. Med omlag 16.500 innbyggere og et hav av radiokanaler og velge mellom er vi storfornøyd med det. Folk som bor i Solør er opptatt av hva som skjer i nærmiljøet, og ingen klarer å slå oss på nærstoffet. Samtidig får folk med seg det større bildet gjennom regionale og nasjonale nyheter hos oss, sier Brandett.
Stasjonen har egentlig ikke som mål å vokse ytterligere, og Brandett er fornøyd om lyttertallene stabiliserer seg på dagens nivå. Imidlertid vil digitaliseringen av rikskanalene kunne utgjøre en stor forskjell.
– I Solør er vi helt på høyde med NRK P1 og P4 lyttermessig. Om noen få måneder slukker de nasjonale kanalene sine sendinger på FM, og vi blir igjen nesten alene på FM-båndet. Klart det gir oss en gedigen fordel, og 2017 blir virkelig vårt år, sier Brandett.