Over ti prosent av den norske befolkningen sliter med dårlig hørsel. Stadig flere begynner å bruke høreapparat, og også yngre mennesker enn tidligere får dårlig hørsel. Jens Dybendal på Flisa Stormarked kan nå utføre enkle reparasjoner på høreapparater.
Stadig flere nordmenn blir rammet av dårlig hørsel. Mens det tidligere tradisjonelt kun var godt voksne folk som hadde høreapparat, er det stadig flere yngre som får behov for hjelpemidler.
– I Norge er det 10 til 12 prosent av befolkningen som hører såpass dårlig at de har behov for høreapparat. Tallene i Solør kjenner jeg ikke til, men med en høyere snittalder enn landet forøvrig vil jeg tro at andelen er høyere her, sier Kjell Erik Dybendal, hos Jens Dybendal på Flisa Stormarked.
Bedriften utvidet i fjor høst med service og enkle reparasjoner på høreapparat. Det er Hanne Kalfoss Skjøthaug som er kurset, og hun kan melde at mange har satt pris på tilbudet.
– De aller fleste kan få service på høreapparater gratis. Men da må de enten sendes inn eller leveres inn hos for eksempel Hjelpemiddelsentralen i Elverum. For mange er det vanskelig å være uten høreapparat i flere dager, og derfor tar mange heller kostnaden selv, sier Kalfoss Skjøthaug.
Nesten på timen
For de som benytter seg av service og reperasjoner hos Jens Dybendal kan få dette nærmest på timen.
– Det varierer selvsagt litt i forhold til hvor mye vi har å gjøre. Høreapparatene må tørkes før vi kan gjøre noe med dem, og derfor går det gjerne et par timer. Men stort sett kan alle få gjort service i løpet av samme virkedag, sier Kalfoss Skjøthaug.
Naturlig nok er det bytte av batteri som gjøres mest. Mange høreapparatbrukere gjør dette selv, mens andre trenger hjelp. Særlig de godt voksne.
– Delene er veldig små, og det er litt pirkearbeid. Hvor lenge et batteri varer kommer veldig an på bruken. Det folk ikke alltid er klar over er at batteriets levetid begynner å løpe med en gang det er montert. Det er ingen av-bryter, og det nytter ikke å skifte batteriet og legge høreapparatet i en skuff, forteller Kalfoss Skjøthaug.
Jens Dybendal har deler til de aller fleste merker høreapparater. Det handler om propper, filtere og andre type deler som kan byttes.
– De som ønsker å rense høreapparatene sine selv kan også kjøpe utstyret som trengs her. De er veldig ømfindtlige på fuktighet, og derfor må de tørkes før de kan renses. Vi har kitt som er enkle å bruke for de som er litt fingernemme, sier Kalfoss Skjøthaug.
Har andre hjelpemidler også
I tillegg til serviceutstyr til høreapparater har også Jens Dybendal utvidet med andre hørselshjelpemidler. For eksempel samtaleforsterkere og TV-høreslynger.
– Dersom det er en husstand hvor én hører bra og én hører dårlig kan det bli ubehagelig å se på TV. Med en TV-høreslynge kan lydnivået stå på et normalt nivå, sier Kjell Erik Dybendal.
Så langt har ikke bedriften markedsført stort at de har utvidet med tilbudet, men de som har oppdaget det allerede setter stor pris på det.
– Det handler først og fremst om å få hjelp med service raskt. Folk som har høreapparat er avhengig av å bruke det, og det at de slipper å sende fra seg høreapparatet er selvsagt positivt. Derfor tar de gjerne og betaler noen kroner for å få jobben gjort kjapt, sier Kalfoss Skjøthaug.
Selv hører hun bra på begge ører, men om hørselen skulle begynne å skrante vet hun hvor på Flisa det er hjelp å få.