Black Friday har kommet til Norge for å bli, og i år blir Black Friday større enn noen gang på Flisa. KappAhl har kjørt Black Friday i to år, og ser en positiv trend.
Noen
mener kanskje at Black Friday er en amerikansk tradisjon som ikke hører hjemme
i Norge, men Irene Skoglund hos KappAhl på Flisa mener det bare er navnet som
gjør tradisjonen amerikansk.
– Black
Friday handler om gode tilbud, og gode tilbud noe folk setter pris på selv om
opphavet er amerikansk, sier Skoglund.
KappAhl
kjørte Black Friday over hele landet for to år siden, og Skoglund ble svært
positivt overrasket over responsen det første året. Fjoråret ble enda bedre.
– Jeg
fikk virkelig opp øynene for Black Friday det første året vi kjørte det gjennom
kjeden. Vi hadde voldsomt bra trafikk, og jeg mente at resten av Flisa
Stormarked måtte bli med på denne tradisjonen. I fjor var alle butikkene med,
og det ble en veldig stor suksess, sier Skoglund.
Folk er bevisste på pris
Folk i
dag er veldig prisbevisste, og vet å handle når det dukker opp gode tilbud. Det
vil det definitivt gjøre fredag 25. november når årets utgave av Black Friday
går av stabelen.
– Alle
de store butikkene rundt oss markerer Black Friday, og ved at vi er med på
opplegget stopper vi forhåpentligvis en del fra å reise ut og handle denne
dagen, sier Skoglund.
Selv om
hovedmålgruppa til KappAhl er kvinner mellom 30 og 50 år, mener hun at Black
Friday konseptet passer for alle.
– Det
er ikke bare damer mellom 30 og 50 år som er ute etter gode tilbud. Alle vil
gjøre en god handel, og derfor passer også Black Friday for alle, sier
Skoglund.
Black
Friday er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA.
Dagen markerer tradisjonelt starten på julehandelen, og butikker over hele
verden kliner til med ekstremt gode tilbud denne fredagen. Thanksgiving i USA
faller alltid på den fjerde torsdagen i november, og det gjør at Black Friday
alltid vil finne sted mellom 23. og 29. november. Årets utgave er altså fredag
25. november.