For gründerbedriftene Skitt Solør og Tag Your Shoes er Solør en viktig inspirasjonskilde, og de koser seg følgelig under Solørmart’n.
Teltet med teksta «Designet i Solør» tilhører Skitt Solør og Tag Your Shoes, to gründerbedrifter fra Solør, som selger produkter med inspirasjon fra Solør. Skitt Solør spesialiserer seg på solungeffekter, mens Tag Your Shoes ønsker å spre gode handlinger gjennom godt skotøy.
– Skitt Solør er et hobbyprosjekt som Jørgen Sollien, min makker, og jeg har, der vi designer t-skjorter inspirert av Solør. Vi har også tre år på rad designa mart’ns-tskjorta, sier Thomas Meiningen i Skitt Solør.
Både Skitt Solør og Tag Your Shoes henter inspirasjon fra Solør, spesielt skog og landbruk. Tag Your Shoes lanserer en ny gummistøvel, hvor motivet er inspirert av den typiske solunghorisonten. De kombinerer skotøy, gode handlinger og sosiale medier, og har lagd et produkt som maner til gode handlinger gjennom å sende små kort med skoene sine.
– Vi designer eksklusive sko, fra Solør. Alle skoa har et emneknaggsnavn, og kommer med et kort som oppfordrer til en god handling. Ideen er at de som kjøper skoene skal utføre den gode handlinga, og deretter legge det ut i sosiale medier under emneknaggen. Slik kan man spre positivitet raskt, sier Luisa Arango som har flytta til Flisa fra Colombia, og starta Tag Your Shoes sammen med Christine Mowinckel og Kristian Botten Pedersen.
Mart’n er en møteplass
Til tross for litt gråvær, har teltet opplevd godt med trafikk og at folk er interessert i produktene de tilbyr. Både Skitt Solør og Tag Your Shoes får tilbakemeldinger om at det er artig det de holder på med og at solungene er stolte av at unge gründere er opptatte av Solør og -tilhørigheten.
– For oss er den er veldig viktig. Selv om Jørgen og jeg bor på Hamar, er vi mye på Flisa. Vi er herfra begge to og føler en sterk tilknytning til Solør, sier Meiningen.
Mart’n er en viktig for møteplass der både kjente og mindre kjente stikker innom teltet for å hilse på og handle, og Meiningen og Arango koser seg i teltet. Både Skitt Solør og Tag Your Shoes opererer til vanlig med nettbutikker, så de syns det er hyggelig å møte kundene fjes til fjes.
– Folk kommer innom og sier hei, så det er veldig hyggelig å stå her. Kundene får også muligheten til å sjekke ut produktene ordentlig, prøve og føle på dem, sier Arango.