Skaslien satser enda tyngre på lokal mat og drikke. Med Snapa Brygghus på plass i kjelleren er ikke ølets ferd fra bryggeriet, til kranene i baren særlig lang.
Interessen for lokal mat og lokalproduserte råvarer er stor i Solør. På Skaslien på Kirkenær har man nå tatt trenden enda et steg videre. Nå produseres lokalt øl fra nystartede Snapa Brygghus i kjelleretasjen på Skaslien. Veien er dermed ikke lang fra produksjonsanlegget til kranene i baren.
– Vi satser stort på lokalmat her på Skaslien, og har med oss en del bønder. Vi forsøker etter beste evne å kjøpe mest mulig råvarer lokalt, forklarer Ottar Skaslien.
Det lokalproduserte ølet har blitt en viktig del av satsningen på lokalprodusert mat, og så langt er tilbakemeldingene gode.
– Vi startet med dette i fjor høst, og etterspørselen har så langt vært god. Det er stort litt roligere i denne perioden, men det har gått mye øl hittil, i følge Skaslien.
Bak Snapa Brygghus står Tor Magne Koersmo fra Hamar og brødrene Pål og Sten Egil Snapa. Ideen fikk de etter at Sten ble med i en øl-klubb i Oslo for noen år tilbake. Han begynte etter hvert å brygge selv. Etter hvert fikk også broren blod på tann, og siden har det ballet på seg. Bryggingen av øl på Skaslien kom i gang i sommer.
– Ølet vi produserer, er tilpasset maten som serveres på Skaslien. Vi har hatt en Pale Ale-variant, men nå har vi krydderøl og IPA. I stede for Pale Ale, kommer det i løpet av våren en lysere utgave av pils. Ett slags allround øl som passer til det meste, sier Pål Snapa.
Foreløpig serveres ølet fra to ulike egenproduserte tappetårn, men målet på sikt er å utvide med flere varianter.
– Vi skal ha øl for alle behov, og skal utvide antall varianter. Samtidig er det viktig å ikke gape for høyt, mener han.
Produksjonskapasiteten i bryggeriet ligger nå på omtrent 120 liter øl, men i løpet av kort tid vil denne bli økt til 180. Foreløpig går alt av overskudd til innkjøp av nytt utstyr.
– Vi har begynt å teste ut ulike ting og lærer noe nytt hele tiden. Slik det er nå, har alle jobber ved siden av, men målet på sikt bør være å kunne ha dette som en jobb, mener Snapa.
Målet på sikt er å nå ut til flere serveringssteder og lansere lokalølet på flasker. Alkoholprosenten ligger mellom 4,5 og 6 %, avhengig av øltype.