Håkon Schjærin og laget avsluttet sesongen på beste vis med seier i Tyskland. Samtidig tok han sin 20. VLN-seier. Til tross for tidvis vanskelige kjøreforhold.
Møller Bil Motorsport avsluttet en fantastisk sesong med å vinne lørdagens finaleløp i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring.
På fem løp har teamet, med sjåførene Håkon Schjærin fra Åsnes, Atle Gulbrandsen, Kenneth Østvold og Anders Lindstad, kjørt inn til tre seirer, en andreplass og en tredjeplass.
– Dette har vært vår beste sesong noensinne. Hadde vi kjørt alle løpene i mesterskapet og gjort det like bra hver gang hadde vi kjempet om en sammenlagttittel. Men som så mange andre team i VLN kjører vi utvalgte løp og har som mål om å gjøre det best mulig i de løpene vi stiller opp i. Og det målet har vi definitivt klart i år, sier teamsjef Håkon Schjærin.
Laget startet sesongen med å vinne de to første løpene. I sekstimersløpet i september stilte også teamets fjerdesjåfør, Anders Lindstad, til start og da kjørte teamet fra Hedmark inn til en tredjeplass. I det forrige løpet ble det andreplass og nå ble altså sesongen avsluttet med seier. Både Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold har tatt både pole positions og satt løpets beste rundetid i flere løp i årets sesong.
SEIER NUMMER 20
Håkon Schjærin er med dagens førsteplass oppe i hele 20 VLN-seirer, og han er den nordmannen med flest VLN-seirer noensinne.
– Et racingteam består imidlertid av langt flere enn bare sjåførene. Vi er rundt 20 personer i teamet på hvert løp og alle har gjort en strålende innsats i år. Det er bare å takke vår faste stab med mekanikere, vår tekniske samarbeidspartner i Tyskland, våre gjestemekanikere, våre guider og hoptality-team og alle andre som har bidratt til at Møller Bil Motorsport har blitt den suksessen det har blitt, sier han.
Lørdagens løp ble av det spennende slaget for Møller Bil Motorsport og de 40-talls gjestene til teamet. Audi-teamet startet fra tredje startposisjon, og det regnet da Atle Gulbrandsen fra Hamar startet løpet på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Gulbrandsen kom ut på andreplass, og lå også på andreplass frem til første depotstopp og førerbytte.
VANSKELIGE FORHOLD
På dette tidspunktet var det fortsatt vått på banen, og Håkon Schjærin fra Flisa gikk ut på regndekk. Etter hvert tørket det imidlertid opp, og laget tapte litt til konkurrentene som nå hadde byttet til mønsterløse slicks-dekk. Under det andre depotstoppet ble det brukt litt ekstra tid på å justere om bilen til tørt føre.
Da Kenneth Østvold fra Ottestad kjørte ut på banen igjen var teamet nede på en fjerdeplass. Men Kenneth kjørte glimrende, og satte løpets raskeste rundetid i klassen, og nærmet seg teten. Mot slutten fikk også lederbilen tekniske problemer, og dermed kunne laget juble for seier i klasse SP3T, for biler med toliters turbomotorer.
– Vår Audi TT har gått som ei klokke i hele år, og nok en gang fikk vi betalt for at vi har en god bil som holder hele veien til mål. Nå skal det feires, jubler de tre KNA-sjåførene.