Fra 1. november blir det nye tider ved Finnskogen Turist & Villmarkssenter. Kjell Magne og Inger Brith Nordvi har solgt, men de nye eierne skal drive konseptet videre.
I 23 år har Kjell Magne og Inger Brith Nordvi drevet Finnskogen Turist & Villmarkssenter ved Skasenden. I flere omganger har de forsøkt å finne nye eiere til senteret, og nå har de lyktes. Fra 1. november er det Tage og June Lithorim som overtar driften av det populære stedet.
– Selvsagt er det vemodig å gi seg. Vi har drevet siden uka før Finnskogdagene for 23 år siden, og har hatt mange opp- og nedturer, sier Inger Brith.
Opptur med dronningbesøk
Den største oppturen gjennom de 23 årene var da dronningen kom på besøk. Det skjedde mens villmarks- senteret huset bosniske flyktninger i 1993 og 1994.
– Det var også veldig fint å kunne hjelpe til under storflommen. Da flyttet beboerne fra aldershjemmet inn i hyttene hos oss, og de koste seg veldig. Mange følte nok at de var på ferie, og jeg husker godt at en eldre dame spurte om det var mulig å få barservering til hytta, ler Kjell Magne.
Den største nedturen var da de ikke fikk lov å bygge på av Grue kommune.
– Vi fikk ikke byggetillatelse på en hotelldel til OL på Lillehammer. Det dreide seg om 34 dobbeltrom, og en investering på 1,2 millioner kroner, sier Nordvi.
Av helsemessige årsaker har de to forsøkt å selge stedet i flere omganger, men har ikke følt at de har truffet rett kjøper før nå. Det nye paret som overtar driften fra 1. november kommer opprinnelig fra Jessheim, og har drevet et sted i Nord-Trøndelag til nå. De ønsket å flytte nærmere hjemme, og skal drive konseptet videre.
– Vi har tenkt på å gi oss i flere omganger. Da jeg sto i baren og ikke klarte å løfte ei flaske tenkte jeg at søren heller. Nå klarer jeg ikke mer. Helsa har blitt litt bedre siden den gang, men jeg føler at tiden er riktig nå. Driften går bra, og vi skylder ingen penger. Det er fint å kunne gi seg mens driften går bra, sier Kjell Magne.
Mulig å utvikle videre
Nordvi mener det er mulig å utvikle konseptet ved Skasenden videre, men at det var behov for nye krefter for å få til dette. Etter å ha drevet samme sted i over 20 er det utfordrende å ta nye store investeringer.
– Klart det er mulig å utvikle dette videre. Det er et stort marked i Oslo-regionen som en kan nå via nettet, og det handler om å finne konsepter som appellerer til nye grupper, sier Kjell Magne.
17. mai er definitivt den største dagen gjennom året, men også Sankthansaften har bygget seg opp bra gjennom de siste årene. I år var det nær 1.000 besøkende 23. juni.
Ekteparet ønsker å takke alle gjester, kunder og leverandører som har vært innom på de 23 årene, og de over 300 ansatte som har vært innom gjennom tiden med familien Nordvi ved roret på villmarkssenteret.