Janne-Mari Negård flyttet rett før SolørMartn både butikken og verkstedet noen hundre meter på Flisa, og opplever at trafikken har vært over all forventning.
– Det er viktig at folk kommer inn og får oppleve stemningen som er i butikken, da puster de bare ut og roer seg ned. De får hvilepuls sier de, og det liker jeg å få høre vet du, smiler Negård.
– Det er jo helt andre lokaler enn de dere hadde, selv om de også var fine?
– Ja, ja, når du først kom inn i butikken. Jeg ser jo nå da jeg kjører nedover gata, at vi nesten ikke ser de gamle lokalene! Nå opplever jeg at det er hyttefolk som har vært på Flisa 15-20 år, kanskje brukt lørdagen på Flisa hvis det var dårlig vær – de har faktisk ikke sett oss før nå. Så kommer de hit og så er det rene åpenbaringen, smiler gullsmeden fornøyd.
Janne-Mari Negård tok svennebrev i 1980 og har hatt mesterbrev siden 1987, mens Heidi Godtlund Sørlie har 18 års jubileum – samme dag vi var innom! – Tenk at jeg har vært her halve livet mitt, smiler Sørlie. Hun tok svennebrevet i 2000. Hun har også gått i læra hos Janne-Mari, mens Anders Løvås som tok svennebrev i 2008, gikk i læra i Fredrikstad. Totalt har de 3 ansatte i bedriften over 60 års erfaring.
– Vi har brukt mye penger på flytting og oppussing. Vi har skiftet alle vinduer, og gjort bygget innbrudds sikkert. Og vi er ikke ferdige heller, rett over helga blir det nye hyller i utstillingsvinduene. Det blir egen skjerm som skal vise videosnutter fra verkstedet. På sensommerfesten på Flisa inviterte vi folk inn på verkstedet, smiler hun.
Mens vi snakker viser hun fram produkter som de har lagd i sin egen kolleksjon, Medvind, det er produkter som ikke kan beskrives – men må sees. Og gjerne få høre historien bak også. Men de har ikke bare egenprodusert i butikken, de har også «vanlige» produkter.
– Vi må jo ha litt av hvert også, men det har vi ikke vært like flinke til å markedsføre. Vi har kanskje gjort litt feil der, vi har ikke markedsført de «vanlige» varene vi har. Vi har også dåpspresanger, gullkors, emaljesmykker, bestikk og litt rimeligere varer. Men vi markedsfører mest håndverket vårt, og det er jo mest moro! De vanlige varene kommer bedre fram nå i butikken, da folk kommer innom og ser, sier Negård.
– Dere hadde sikkert store forventninger da dere flyttet, med nye lokaler og mer sentral beliggenhet?
– Vi har investert mye her, nye vinduer som sagt, lagt opp nytt lys, fått på plass toalett, vi har oppgradert alarm. Vår bransje har jo relativ stor fare for innbrudd. Vi hadde 3 innbrudd i de gamle lokalene, så jeg bruker å si at vi har tatt «doktorgraden» i innbrudd. All jobb med forsikring i etterkant, det unner jeg faktisk ingen. Men det er noe positivt med innbrudd også, da får vi god markedsføring i avisene – da skriver de et par hel-sider så fort det skjer noe galt. Da kommer kundene langveis fra, de lurer på hva slags fin butikk dette er – som de kriminelle foretrekker!
– Men vi kan jo ikke gi opp, hadde jeg vært god med tall – så hadde jeg ikke drevet i denne bransjen. Det har vært virkelig hardt, men nå er vi der vi ønsker å være. Jeg er heldig som har med meg så dyktige ansatte. Vi liker pene ting, vi liker å glede andre folk. Det er moro å lage noe helt nytt, de blir så glade – det er så givende! Du får enda mer motivasjon, smiler Negård.