Helfoliering av bil, eller wrapping, blir stadig mer populært blant bileiere som vil beskytte lakken. Arne Roger Mobakk helfolierte nylig sin Corvette Z06. Både for å beskytte bilen, og for å få et spenstig utseende.
Alt kan folieres, og stadig flere bileiere velger å helfoliere bilen sin. Særlig de som er redde for lakkskader. Solskjermingssenteret er spesialister på foliering, og har avdeling i Trondheim og på Braskereidfoss.
– Det fine med foliering av bil er at folien kan tas av, og lakken under vil se ut som ny. Det skjermer bilen for vind og vær, og er perfekt om bilen skal videreselges, sier Kai Leonardsen i Solskjermingssenteret.
Han mener at alle som leaser bil bør ta kostnaden med å helfoliere bilen sin før de tar den i bruk.
– Alle leasingselskaper er flinke til å finne skader når leasingperioden er over. Har du helfoliert bilen din er du sikker på at lakken er helt uskadet ved levering, sier Leonardsen.
Mobakk gir ros
Én av de som er storfornøyd med jobben Solskjermingssenteret har gjort er Arne Roger Mobakk i Våler. Han er innehaver av en 2006-modell Corvette Z06. Den har 7-liters motor og 505 hester.
– Jeg ville spare lakken på bilen, og gi den et litt spesielt utseende. Dette er et samleobjekt, og det finnes bare rundt 20 biler av denne typen i Norge. Om jeg vil selge bilen en dag er det bare å rive av folien, og så er den som original igjen, sier Mobakk.
Det tok totalt 75 timer å foliere bilen, og alle harde flater er foliert. Før dette må bilen vaskes og klargjøres skikkelig. Med unntak av enkeltdetaljer. Folien har en helt spesiell farge, og Leonardsen lar seg forundre over at bilen skifter utseende ved ulikt sollys.
– På en bil i normal bruk vil folien holde seg fin på i tre til fem år. Denne bilen som ikke er i daglig bruk, og som for det meste står i garasjen, vil nok holde evig om Mobakk vil, smiler Leonardsen.