Fitnesskost.no vokser i rekordfart. Så langt har selskapet etablert fem arbeidsplasser på Flisa, og via nettet handles det nå produkter for millioner av kroner i året.
Lasse Fjeldseth og Tom Cato Kirkenlund etablerte
Fitnesskost.no i november 2014. Det startet i det små, nærmest på dugnad, i lokaler hos Solør Næringshage. I september i fjor hadde lokalene blitt for små, og nå leier de en større lagerdel av Klubben AS. Riktig nok fortsatt i samme bygg som Solør Næringshage.
– Dette er veldig morsomt. Nettbutikk er veldig i vinden, og vi sender varer over hele landet. Mandag er nok den travleste dagen hos oss. Da har folk bestilt varer i løpet av helgen som skal rekke postgangen mandag ettermiddag, sier Lasse Fjeldseth.
– Bli med på nettbølgen
I stedet for å rope et varsku om at netthandel dreper det lokale næringslivet, mener Fjeldseth at lokale bedrifter bør prøve å kaste seg på.
– I Solør ligger alt til rette for å drive netthandel. Vi har lave leiekostnader, fornuftige lønnskostnader, lav arbeidsgiveravgift og har de samme mulighetene til å sende ut pakker som i Oslo-regionen, sier han.
Fitnesskost.no solgte i starten kosttilskudd, men driverne fant fort ut at det var lite fortjeneste i dette. Derfor ble det satset mer på klær.
– Kosttilskudd er tungt, og det gjør frakten dyr. Samtidig er fortjenesten liten. Markedet på klær er mye større, og vi selger veldig mye tights nå, sier Fjeldseth.
Flere folk i sving
I starten var det ikke mye lønn og prate om, men nå henter de to eierne lønn. Ytterligere tre medarbeidere er også i sving ved bedriften.
– Da vi startet med salg av klær fant vi fort ut at det var en stor jobb med bytting og kundeservice. Derfor kom Jeanette Løvås inn i juni 2015. Så fant vi ut at selve lagerjobben ble for stor for oss. Derfor har vi etter dette fått inn Christer Krogsæter og Jeanett Krogeide. Vi er et kjempefint team nå, smiler Fjeldseth.
Målet er å utvide ytterligere. Om ikke lenge lanserer de en ny nettbutikk som skal satse på klær for damer, og da i første omgang av kjente merkevarer.
– Flere arbeidsplasser er et klart mål, og for oss er det morsommere å skape et arbeidsmiljø enn og ta ut mer lønn sjøl. Alt ligger til rette for å drive netthandel i Solør, og jeg håper flere næringsdrivende vurderer seriøst sine muligheter i å satse på nett, sier Fjeldseth.