Fredag ettermiddag stoppet Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på Kirkenær stasjon. Han er på rundreise med tog i distriktet, og forteller at fagfolk starter utredningen av strøm på Solørbanen i løpet av 2018. Det setter ordfører Wenche Huser Sund stor pris på.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er på turné i Norge for å se på infrastrukturen blant annet på jernbane. Fredag var han på togtur på Kongsvingerbanen, Solørbanen og Rørosbanen. På Kirkenær stoppet han og mannskapet på Robel-toget.
– Vi diskuterer potensialet for å få til ytterligere vekst i jernbanesektoren i Norge. Dette er en fin måte å se landet på. Samtidig er det kjekt å få med seg litt av historien til banestrekningene, sier Solvik-Olsen.
Solørbanen er fortsatt uten strøm, og det kreves dieseltog for å transportere gods på strekningen. Det vil Solvik-Olsen ha en slutt på.
– Solørbanen er én av strekningen vi raskt ønsker elektrifisert. Fagfolk kommer til å starte utredningen av dette i løpet av 2018. Prosessen er i gang, og det er veldig bra. Folk her kjempet lenge for å bli sett, og det blir de nå, sier Solvik-Olsen.
Glad for stoppen i Grue
Grue-ordfører Wenche Huser Sund er glad for at Solvik-Olsen er på tur gjennom distriktet, og tok seg tid til å stoppe på Kirkenær for en prat.
– Det setter fokus på oss og søndre del av Innlandet. Det er alt for mye fokus på området rundt Mjøsa, sier hun.
Hun vet at politikere og befolkning i Nordland presser på for å få strøm på Røros- og Solørbanen. Det åpner en helt annen transportkorridor for gods fra Nord-Norge og nedover i Europa.
– Samtidig er det bra for tømmernæringa vår lokalt, sier Huser Sund.
Solvik-Olsen gleder seg til den videre planleggingsjobben setter i gang. Det skal kartlegges hva man bør bygge ut, hvordan man skal bygge ut og hva det kommer til å koste.
– Strøm på disse banene vil øke konkurransekraften til jernbanen, og vi vil kunne flytte mer gods over fra veg til bane, sier Solvik-Olsen.
– Du kommer med tog til Kongsvinger i dag. Er det fordi E16 er for dårlig?
– Det er en tragedie at vi bygger motorveg stykkevis og delt. Da kommer man til et problem, så stopper hele prosjektet. Men jeg kommer tilbake i august for å se nærmere på hvordan vi skal bygge ferdig fire felt på E16, sier Solvik-Olsen.