Neida, Ulf Ekåsen skal ikke slutte med utleie av toaletter eller scener. Oppkjøpet av Solør Turbuss kommer i tillegg og de er godt fornøyd med trafikken så langt. – Jeg syntes det var synd om Solør Turbuss skulle bli borte, da Håvard Aanmoen ville gi seg. Derfor kjøpte jeg selskapet og bruker nå 2019 på å se om det er liv laga, sier den driftige Ekåsen.
Formelt skjedde overtagelsen 1. oktober i fjor. Ragnar Skoglund med fortid i Solør Turbuss, er med på laget.
– Jeg har egentlig mer enn nok med den andre utleia jeg driver med, så Ragnar Skoglund hjelper til og det er også et par andre sjåfører fra Solør Turbuss som bidrar litt. På sommerstid har jeg ikke tid, heldigvis sa Ragnar seg villig til å være med og hjelpe til. Så får vi se om det er et marked for oss. På det meste hadde jo Solør Turbuss over 30 busser i drift med blant annet skolekjøring, men nå er det igjen en 16-seters minibuss som vi tok over, forteller Ulf Ekåsen.
Det har vært bra med trafikk på bilen etter overtagelsen.
– Ja, jeg synes det har vært bra trafikk! Det tar jo litt tid å bli kjent i markedet igjen, men vi har mange faste kunder som bruker oss. Vi har ingen fast kjøring nå, men jeg vil påstå at vi fyller et marked mellom drosjen og de store bussene. Vi har noen lag og foreninger vi kjører og vi har litt barnehagekjøring, sier Ekåsen.
Skal bygge stein for stein
Først og fremst skal året 2019 brukes til å finne ut om det er liv laga.
– Vi må bygge stein for stein, og lage et fundament for å se hva som forsvarer seg. Det jeg har lært så langt, er at det er en del utgifter i forbindelse med persontrafikk med blant annet forsikringer. Det er noe helt annet med persontrafikk enn å kjøre gods! Vi skal bruke hele 2019 for å se an økonomien, så får vi se hva vi ender opp med. Jeg tror nok ikke vi blir millionærer på dette, men at det er liv laga – det både tror og håper jeg. Jeg syntes det var synd hvis tilbudet ble borte fra distriktet, sier Ekåsen.
I tillegg til Ragnar Skoglund, så er det også med et par andre sjåfører som avlaster når det er behov.
– Vi har ikke startet opp Solør Turbuss i den tro at det blir kjøring hver dag, men det er som med ketsjupflaska – plutselig kommer alt på en gang. Det er jo også strenge kjøre- og hvileregler, så da kan det være at en sjåfør må ha avløsning. Jeg har tatt de nødvendige papirene selv også, men sier at «jeg går i læra»! Jeg lærer noe hver dag heldigvis. Vi har base i Industrivegen på Kirkenær, der jeg også har lageret for toalettene vi leier ut. Eter at Solør Turbuss reduserte sin aktivitet, leide de lokaler av meg. Det var på denne måte vi kom i snakk om at jeg kanskje skulle overta, da Håvard Aanmoen ville gi seg, sier Ekåsen.
Angrer ikke
Persontrafikk er et eget fag som må læres.
– Jeg angrer ikke på at jeg overtok, ikke foreløpig i alle fall! Det er jo et eget fag dette, og det er mye som skal læres. Det er mye som ikke står skrevet noen plass også, som likevel skal læres. Vi kjører blant annet barnehager, og da må det jo være puter i setene – det står ingen plass. Det er mye som ikke er skrevet, men som er viktig og skal være i orden. Slik sett er det en stor fordel for meg at jeg har med meg erfarne sjåfører, fortsetter Ekåsen.
2019 blir et spennende og lærerikt år for Solør Turbuss.
– Det er veldig spennende, og det tikker inn oppdrag jevnt og trutt. Vi prøver selvsagt å betjene så mange oppdrag vi klarer. Vi har også et samarbeid med storbuss eller flere busser, hvis det skulle dukke opp behov for det. Busskjøring er også litt sesongbetont, med min lille erfaring virker det som det roer seg ned litt mot sommeren. Vi kjører en del bedrifter på studieturer og samlinger og noen barnehager på forskjellige turer, og for de roer det seg ned mot sommeren. Det ser ut som det er mest trafikk i perioden september til juni, men dette kan jo også forandre seg og det er ingen fasit, sier Ekåsen.