Rett før klokka 13.30 lørdag tøffet damplok 30a 271 med tilhørende trevogner inn på Flisa stasjon. Norsk Jernbaneklubb er ute på tur for å markere sitt 50-årsjubileum, og mange hadde møtt opp på Flisa for å få med seg det historiske øyeblikket.
De få persontogene som dukker opp på Flisa stasjon får stor oppmerksomhet. Slik var det også lørdag da Norsk Jernbaneklubb ankom med damplok 30a 271 og tilhørende trevogner.
– I anledning 50-årsjubileet er vi ute og kjører jubileumsturer. I samarbeid med vår avdeling Norsk Museumstog gjør vi disse turene. Tidligere har vi stort sett kjørt med diesel og strøm, men for 14 dager siden fikk vi dette damploket på skinnene igjen. Da kjørte vi fra Oslo til Bergen, og på deler av strekningen med dette lokomotivet, sier Nils-Kristian Møller som er leder i Norsk Jernbaneklubb.
Har stått i ti år
Lokomotivet har ikke vært i bruk på ti år, men har nylig blitt restaurert og fått tillatelse til å bruke de nasjonale sporene igjen. Formell eier av lokomotivet er Norsk Jernbanemuseum, men det er jernbaneklubben som har restaurert og driftet lokomotivet. Når lokomotivet kom til Hamar lørdag ble det satt igjen hos jernbanemuseet.
– Dette er et stort lokomotiv, og fra et par generasjoner etter Caroline som mange kjenner. Dette er en såkalt sydbaneracer. Det er laget for å gå fort med store hjul, men da er det ikke så sterkt til å dra tung last. Det var heller ikke meningen da disse lokomotivene ble bestilt, sier Møller.
På Flisa hadde mange møtt opp for å ta bilder av besøket. Åsnes Brannvesen kom med tankbil og fikk fylt opp lokomotivet med vann.
– Noen vanntårn står det fortsatt igjen langs sporene, men de er jo ikke i drift. Derfor er vi avhengig av hjelp fra brannvesenet på slike turer, sier Møller.
Med toget hele vegen
Én av dem som tok turen med toget helt fra Oslo og tilbake var Rune Rønningen. Han kommer fra Flisa, men bor nå innafær.
– Jeg meldte meg inn i Norsk Jernbaneklubb igjen, og tenkte jeg ville være med på denne turen. Det har vært en veldig fin tur, sa Rønningen da de kom til Flisa stasjon.
Her spilte også togets eget husorkester, Signalfeil, og de fremførte blant annet «500 miles» for publikum.
– Denne turen har vært et eventyr for klubben. Vi får inn noen billettinntekter som dekker kostnadene våre. Men det er dyrt å reise rundt med et damplok i 2019, sier Møller.
Han håper nå at damplokomotivet kan få flere oppdrag i tiden som kommer, og røper også at et relativt likt lokomotiv snart er ferdig restaurert på Hønefoss. Norsk Jernbaneklubb lever i beste velgående etter 50 år på skinnene.