Norsk Jernbaneklubb markerer i år sitt 50-årsjubileum. Nylig har de fått damplok 30a 271 på skinnene igjen, og toget stopper på Kirkenær lørdag 22. juni klokka 12.43. Toget stopper også på Flisa stasjon klokka 13.23.
De første damplokomotivene av type 30a ble levert NSB våren 1917, og satt inn på strekningen Voss-Myrdal på Bergensbanen. Frem til 1919 ble det levert ytterligere 15 lokomotiver av samme typen til NSB. På slutten av 80-tallet ble lokomotivet 30a 271 tatt inn på Verkstedet Sundland for kjelrevisjon, og deretter fikk Norsk Jernbaneklubb disponere det for istandsettelse for drift. Etter å ha vært ut av spill en periode er nå lokomotivet revidert og klart for skinnene igjen.
– Bli med på en spennende tur Solørbanen rundt lørdag 22. juni! Reisen går fra Grorud til Kongsvinger, Elverum, Flisa, Hamar og så tilbake til Grorud. Vi tilbyr vårt første klasses veterantog med myke seter og spisevogn, skriver Norsk Jernbaneklubb på sin nettside.
Dampdrift fra Kongsvinger
Togsettet kjøres med elektrisk lokomotiv til Kongsvinger før det blir bytte til damplok. Så fortsetter ferden med damp på Solørbanen. Toget stopper på Kirkenær klokka 12.43, Flisa 13.23 og kommer til Elverum klokka 15.00.
– Vi håper mange møter opp på stasjonen for å hilse toget velkommen til Kirkenær. Ekstra fint er det om folk setter på seg tidsriktige klær for å ønske det gamle lokomotivet og vognene velkommen, sier Marit Holtmoen i arrangørkomiteen for Sankthans.
På Elverum stasjon blir det et helt spesielt treff denne lørdagen. Jernbanemuseets Caroline skal også på skinnene denne dagen, og to damplokomotiver vil være i drift samtidig på Elverum stasjon denne ettermiddagen.