Søndag 30. april er det nøyaktig ett år siden iSolør.no ble lansert. Nettstedet har på dette året hatt 1.485.000 sidevisninger og omlag 240.000 unike brukere. Ikke verst for ei nettavis hvor nedslagsfeltet har 16.000 innbyggere!
iSolør.no ble lansert 30. april 2016 i forbindelse med Rævkroklosjens sesongåpning i Oslo. Dette for å markere at nettstedet kan bringe nyheter hjemmefra til solunger som har flyttet ut på grunn av studier eller av andre årsaker.
Raskt kunne en konkludere med at nettstedet var en suksess. Det første året har nær 240.000 unike brukere vært innom, og antallet sidevisninger har passert 1.485.000. Ikke verst med tanke på at det «bare» bor rundt 16.000 i de tre Solør-kommunene.
– Da vi startet opp ante vi liksom ikke hvordan mottakelsen ble, og hvor mange som kom til å besøke siden. Det vi ser er at mange nok har lagt iSolør.no inn i sin daglige surferunde på nettet. For også dager hvor vi har lagt ut lite artikler har vi flere tusen visninger, sier Bjørn-Martin Brandett.
I det lokale mediehuset spiller nettstedet en viktig rolle. Radioen er grunnsteinen, mens magasinet og nettstedet også er svært viktig.
– Produksjonen av innhold på radioen har økt voldsomt de siste årene, og det er en relativt smal sak å lage en nettversjon av radiosakene. Det er slik det fungerer. Også kommer magasinet 10 ganger i året, sier Brandett.
Gratis for alle
Alle de tre produktene er gratis for lesere og lyttere. Innholdet er finansiert av reklame, og det er en rimelig driftsmodell som ligger bak.
– Her er det ingen topptung ledelse eller andre store kostnader. Vi driver svært rimelig og lager mye for pengene, smiler Brandett, som selv er sterkt delaktig i den daglige produksjonen.
Han røper at det om dagen jobbes med et par nye prosjekter. Men dette vil han ikke si noe mer om ennå.