Har du noen gang lurt på om han kjekke foran deg i køen er singel, eller om hun søte i fruktdisken også er på utkikk etter kjæreste? Nå gjør Coop Extra det enklere å komme i snakk med andre single på handletur, og lanserer singelkurver i alle sine butikker. – Et veldig spennende konsept, sier butikksjef Tor André Kalgård ved Coop Extra Flisa.
Coop Extra på Flisa har nå sammen med alle andre Extra-butikker i Norge, lansert singelkurven for sine handlende.
– Jeg har ikke sett noen som har brukt singelkurven foreløpig, men jeg har i alle fall sett at de har vært brukt. Om det er noen som har brukt de ved en «feiltagelse» eller ikke, det vet vi ikke. Men det er jo et veldig spennende konsept, så får vi se om det blir noen hyggelige møter for de som handler hos oss, sier butikksjef Extra Flisa, Tor André Kalgård.
Finnes i nesten 500 butikker
-I Extra tar vi kjærligheten på alvor. Vi elsker lave priser men vi elsker også alle kundene våre og ønsker at de som leter skal finne kjærligheten – gjerne i en av våre snart 500 butikker, sier kjededirektør Christian Hoel og Benedicte Haug Poulsen i Extra.
– I dagens samfunn er det mange som benytter seg av sjekkeapper som Tinder og happn for å finne seg kjæreste. For noen fungerer dette helt utmerket, mens andre ønsker seg tilbake til tiden før appene tok over – da man møtte folk i mer naturlige settinger som for eksempel på butikken eller ute på byen, sier Christian Hoel, direktør i Extra.
Derfor lanserer Extra nå egne singelkurver i alle sine butikker. Singelkurven er en egen handlekurv som ved hjelp av fargen på handlekurven og et klistremerke på siden forteller at den handlende er singel.
– Nordmenn handler ca. tre ganger i uken, og matbutikken er blitt en naturlig møteplass i hverdagen. I Extra har vi over 2,5 millioner kunder i uken, og man møter på alle typer mennesker. Sjansen er derfor absolutt til stede for å finne sin fremtidige kjæreste mens man er på handletur, sier kjededirektøren.
– Ekte møter mellom ekte mennesker
Det var en kronikk på NRK Ytring av Lise Røsvik som fikk Coops lavpriskjede til å tenne på ideen om å lansere singelkurv. Røsvik etterlyste flere ekte møter mellom ekte mennesker, og skrev at når man er i butikken kommer personligheten vår frem.
– Kronikken spredde seg raskt i sosiale medier, og vi fikk flere henvendelser fra kunder som oppfordret oss til å komme med en egen singelkurv. Vi er eid av kundene våre, og begynte derfor straks å undersøke muligheten for å lansere singelkurv. I Danmark har de hatt slike kurver lenge, og det er flere som har møtt sin utkårede over frukt- eller middagsdisken. Nå håper vi at singelkurven kan senke terskelen for å komme i snakk med andre når man er i en Extra-butikk, sier Hoel.