Nesten alle barnehagene har vært med i FoU-prosjektet (Forsknings- og utviklingsprosjekt) «Kultur for læring», hvor over 2.800 4.- og 5.åringer har svart på hvordan de opplever barnehagehverdagen. Nå inviteres det til felles foreldremøte på tirsdag i Rådhuskinoen på Flisa, hvor Thomas Nordahl vil presentere noen av resultatene. Tilbudet gjelder for alle foresatte med barn i både private og kommunale barnehager.
Lena Henriksen, som er «rådgiver oppvekst» i Åsnes kommune, håper så mange foreldre og foresatte som mulig kommer og hører på Thomas Nordahl som presenterer noen av resultatene fra kartleggingen.
– I høst hadde vi en kartlegging for alle i barnehagene, både barn, foreldre, ansatte, pedagogiske ledere og ledere. Alle svarte på spørsmål i kartleggingen og disse resultatene er nå klare, forteller Henriksen.
Alle barnehagene i Hedmark har nå vært gjennom den første av tre kartleggingsundersøkelser.
– Over 2800 4.-og 5. åringer har gjennom den elektroniske spørreundersøkelsen gitt uttrykk for hvordan de opplever barnehagehverdagen. 2.900 barnehagelærere har vurdert 4.-og 5. åringene på blant annet sosiale, språklige og motoriske ferdigheter. Nesten 5.000 foreldre, ca. 2.000 ansatte og 187 styrere/ledere har også vurdert deres opplevelse av sentrale sider ved barnehagetilbudet i Hedmark, sier Henriksen.
god kvalitet, men store forskjeller
Konklusjonen av resultatene er at det gjennomgående er god kvalitet på barnehagetilbudet.
– Resultatene viser videre at det likevel er store forskjeller fra barnehage til barnehage og fra kommune til kommune. Det betyr at det i de fleste barnehager er en praksis av god kvalitet, men at det i andre barnehager vil være et utviklingspotensial, forteller Henriksen.
Thomas Nordahl er professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet.
– Noen av resultatene fra kartleggingen vil Thomas Nordahl presentere i kinosalen 10. april klokka 17.30, samt at barnehagene selv ønsker å sette mobbing i barnehagen på dagsorden. Thomas vil nok ikke bruke begrep mobbing i barnehagen, men snakke om temaer av betydning for å forebygge mobbing. Thomas vil snakke om betydningen av vennskap og relasjoner – språkutvikling og foreldrenes rolle – alt knyttet til et godt læringsmiljø for barn, sier Henriksen.