Lyttertallene for 1. kvartal 2017 viser at SolørRadioen fortsetter å øke. 44 prosent av de som bor i Solør hører på kanalen i løpet av uka, og når rikskanalene slår av sine FM-sendere vil tallene trolig øke betydelig mer. Det viser erfaringene så langt i Nordland.
Først og fremst: SolørRadioen fortsetter å sende på FM. Lørdag presenterte Kantar TNS de nye lyttertallene for lokalradio. Det skjedde samtidig som Norsk Lokalradioforbund arrangerte sin landskonferanse i Stavanger.
Tallene viser at SolørRadioen fortsetter å øke, og nå lytter 44 prosent av de som bor i Solør på SolørRadioen i løpet av uka. Det er imponerende, og særlig med tanke på det store utvalget som nå finnes av radiostasjoner.
– Innføringen av DAB har gjort at vi har gått fra fem nasjonale til flere titalls nasjonale kanaler. I tillegg dukker stadig nye musikkstasjoner opp. At vi klarer å øke i denne konkurransen er nesten helt utrolig, sier Bjørn-Martin Brandett i SolørRadioen.
Kanalens store fortrinn er nettopp det å være lokale. Brandett mener at folk er opptatt av nærstoffet.
– Ingen kan være bedre på Solør enn SolørRadioen. I tillegg er vi gjennom vår gruppering også formidler av regionale og nasjonale nyheter. Hos SolørRadioen får du litt av alt, og vi har en litt annerledes musikkmiks enn de andre, sier Brandett.
Tror på opptur i 2017
Under landskonferansen til lokalradioforbundet kom det frem at lokalradioene i Nordland har tjent stort på FM-slukkingen til de nasjonale kanalene. Lokalradio har økt sin oppslutning i fylket med 80 prosent!
– Jeg tror kanskje ikke vi klarer å øke så mye. Det er rett og slett fordi vi har et mye bedre utgangspunkt. Men i juni blir vi igjen alene på FM-båndet i tillegg til å sende DAB. Alle som har FM-radioer stående vil nesten kun få inn oss. Klart det er en fordel, sier Brandett.
Østlendingen skriver på lederplass mandag at FM-slukkingen til de nasjonale kanalene er en gavepakke for lokalradio. Brandett er enig i det.
– Klart det er en gave til oss når NRK, P4 og Radio Norge vil slukke sine FM-sendinger. De gjør det for å spare penger, og skyver regninga over på forbrukerne. Vi har ingen planer om å slukke våre FM-sendere. De må vi bare ta oss råd til å ha i drift, smiler Brandett.
22 prosent av solungene hører på SolørRadioen hver dag, og 55 prosent i løpet av måneden. Den daglige oppslutningen gjør kanalen til landets 4. mest populære lokalradio.