Åsnes kommunes forrige nettside hadde 1400 sider, og mange opplevde siden som rotete og uoversiktlig. Målet med den nye nettsiden er å skape bedre oversikt, og hjelpe publikum til å nå lettere frem til informasjonen de leter etter.
Kommunen har brukt i overkant av 150.000 kroner på den nye nettsiden. Kommunikasjonsrådgiver, Tor Jostein Sørlie, opplever at de har klart å møte noen av behovene som kommunens innbyggere har.
– En kommune er tildels en svært kompleks organisasjon, og en slik nettside vil alltid være under utvikling. Men vi har klart å samle informasjonen på en måte som gjør det mer oversiktlig, sier han.
Han er glad for at kommunesiden denne gangen ble laget fra scratch.
– Slik vil de ansatte få mer eierskap til det, og vi får mulighet til å samle informasjonen. Slik unngår vi å spre innholdet utover mange sider som ligner hverandre, sier han.
klager
Sørlie forteller at mange klagde på den forrige nettsiden, og at det i hovedsak handlet om at den var rotete, og at man som bruker måtte lete lenge for å finne svar på det man lurte på.
– Sammenlignet med den forrige har den nye nettsiden 1000 færre sider. Vi har klart å samle informasjonen, og det er mindre innhold på forsiden som gir færre valg, sier Sørlie.
Han forteller videre at i utvikling av nettsiden er man nødt til å ta hensyn til både publikum og over 700 kommunale ansatte.
– Det er et evighetsprosjekt. Men nå har vi en knapp som heter «Fant du det du lette etter?» som vi oppfordrer folk til å bruke. Da vil man kunne kommentere innholdet, slik at vi lettere kan møte behov og oppdage tekniske feil, sier han.
ULIKE SPØRSMÅL
Den siste måneden har det vært 9730 visninger fra 7823 besøkende. Dette gjelder hele nettstedet. Av all informasjon som ligger ute på nettsiden er det kart som er mest besøkt, etterfulgt av kontaktinformasjon.
– Folk oppsøker nettsiden av flere grunner. Noen lurer på ting en kommune ikke har ansvar for, nemlig hvordan man får oppholdstillatelse og hvor man finner en bra skøyteis, sier Sørlie.
– Nettsiden er på ingen måte ferdig, og det gjenstår å fylle inn luker med informasjon. Det mangler noe innhold innen barn og utdanning, og tekniske tjenester, men håper å få på plass alt så snart som mulig, sier han.
Sørlie legger til at biblioteket har fått sin egen nettside, uavhengig av kommunens nettsted, og at det samme vil snart skje med Rådhuskinoen kulturhus også.